علامه حسن زاده روحي فداه مي فرمايد :انسان کامل که تجلي آن امام معصوم است، تبلوري از اسم اعظم الهي است. از ديدگاه ايشان بقاي تمام عالم، به بقاي انسان کامل است؛ چون انسان کَوْن جامع و مظهر اسم جامع است و تمام اسما دريد قدرت اوست. صورت جامعه انساني و غايت غايتهاي تمام موجوداتي که امکان وجود دارند، اوست. بنابراين دوام مبادي غايات، دليل استمرار بقاي علت غائيّه است. پس به بقاي فرد کامل انسان، بقاي تمام عالم خواهد بود.مقام قطب همان رتبه امامت و مقام خلافت است که تعدد و انقسام به ظاهر و باطن در آن راه ندارد. امام در هر عصر بيش از يک شخص ممکن نيست و آن خليفة الله و قطب زمان است و کلمه خليفه به لفظ واحد درکريمه (إِنّي جاعِلٌ فِي اْلأَرْضِ خَليفَةً ) اشاره به وجوب وحدت خليفه در هر عصر است. شقوق اعلم و اعقل و مانند آن و نيز تقسيم نمودن خلافت به ظاهر و باطن، حق سکوتي است که اوهام موهون را بدين قسمت اقناع و ارضا مينمايد.
«حجت خدا» خواه ظاهر باشد و خواه غايب، شاهد است؛ شاهد قائمي که هيچ گاه قعود ندارد. بدان که فايده وجود امام، منحصر به جواب دادن سؤالهاي مردم نيست، بلکه موجودات و حتي کمالات موجود به وجود آنها وابستهاند و در حال غيبت افاضه و استفاضه او استمرار دارد، همچون خورشيدي که از پس ابرها، نور، گرما و حرارت خود را به موجودات ميرساند
خدا قوت